Pilótaképzés


Legyél te is pilóta!



Mindenekelőtt köszöntünk a pilóták világában, ahol, legyél bár tinédzser, vagy őszülő halántékú, hölgy, vagy úr, mindenki tegeződik… így ne vedd zokon, ha mi is ebben a stílusban folytatjuk. Ha itt vagy és ezt az oldalt nézed, minden bizonnyal kacérkodsz a gondolattal, hogy többet megtudj arról, hogyan is lehetnél te is pilóta? Ugyanakkor egy csomó kérdés merült fel benned, amelyek válaszok hiányában egyelőre eltántorítanak attól, hogy a tettek mezejére lépj. Még él benned az a hiedelem, hogy pilótának lenni, saját gépet vezetni, elvinni a barátaidat, szeretteidet egy varázslatos repülésre, csak a kiválasztottak kiváltsága. Pedig nem! Mára a kisgépes repülés széles rétegek számára elérhető sporttá, vagy hobbivá vált, így pár hónap leforgása alatt akár te megad is ott ülhetsz a bal oldali parancsnoki ülésben és meghódíthatod a kék eget. Ezen az oldalon összefoglaltuk neked mindazt, amit tudnod, és tenned kell a célod elérése érdekében. Igyekeztünk minden fontos információt összeszedni, de ha valami kimaradt keress minket bátran és minden kérdésedre kimerítő választ kapsz, valamint segítünk a kezdeti lépések megtételében. Részedről már csak az elhatározás szükséges!



Képzéseink


Az alábbi képesítéseket szerezheted meg nálunk



PPL


A legtöbb ember számára ez a kategória elég. Birtokában egy – vagy később akár kétmotoros gépen is – szabadon repülhetsz az ország határain belül és a gép férőhelyeinek függvényében barátaidat, ismerőseidet is magaddal viheted.





Angol nyelvű rádió vizsga


A légi navigáció nyelve az angol. Amíg csak az országhatáron belül repülsz, magyarul is kommunikálhatsz a földi irányítással. De a repülés lecsökkenti a távolságot és közel hozza a messzi távolt. Előbb utóbb kicsi lesz az ország és látni szeretnéd a távolabbi szép helyeket. is. Ehhez viszont ismerned kell a nemzetközi rádiózás nyelvét és szabályait, amit határainkon túl már kötelezően használnod kell.




CPL képzés


CPL képzés legkorábban várhatóan 2017. IV. negyedében, vagy 2018. elején indul. Amennyiben ez a képzés érdekelne, iratkozz fel és értesítünk a képzés várható időpontjáról.






Képzés menete



Elméleti képzés


Tanfolyamainkat a kellő számú jelentkező (minimum 8 fő) esetén folyamatosan indítjuk. Az oktatás a Farkashegyi repülőtér parancsnoki épületében kialakított, modernül felszerelt oktatótermünkben zajlik. Ha az időd és az időjárás engedi, az elméleti órák előtt/után akár a gyakorlatban is kipróbálhatod a tanultakat.




Gyakorlati képzés


Az oktatóval történő repüléseket jelentkezésed után akár azonnal elkezdheted. Az elméleti képzésed ezzel párhuzamosan folyhat. Az egyedül repülést viszont csak sikeres elméleti vizsga letétele után kezdheted meg. Ha szorgalmas vagy, akár 4-5 hónap alatt meglehet a szakszolgálati engedélyed.




MILYEN PILÓTAJOGOSÍTÁST SZEREZHETSZ?
PPL A (Private Pilot Licence) – Privát pilóta szakszolgálati engedély: a legtöbb ember számára ez a kategória elég. Birtokában egy – vagy később akár kétmotoros gépen is – szabadon repülhetsz az ország határain belül és a gép férőhelyeinek függvényében barátaidat, ismerőseidet is magaddal viheted. ATPL (Air Transport Pilot Licence) és/vagy CPL (Commercial Pilot Licence) ha nem elégszel meg azzal, hogy csak magadat, vagy barátaidat sétarepültesd, hanem kereskedelmi céllal szeretnél ezzel foglalkozni, egy bizonyos PPL repült óraszám után lehetőséged nyílik a továbbképzésre. Ezekhez a jogosításokhoz persze már sokkal több mindent kell majd megtanulnod, úgy, mint a műszer alapú repülés (IFR), az angol nyelvű rádiózás, vagy az éjszakai repülés (NVFR) szabályait, de ne szaladjunk ennyire előre. Mire ide lérsz, már tisztában leszel a követelményekkel és a feladat nagyságával.
MILYEN TÍPUSÚ GÉPEKEN REPÜLHETEK?
Mielőtt erre a kérdésre válaszolnék, tisztába kell tennünk egy fontos kérdést. A légijárműveket különböző osztályokba, azon belül típusokba sorolják. Egy osztályon belül azonos műszaki felépítésű és repülési tulajdonságú gépek tartoznak, amelyek eltérő típusok lehetnek. Vegyünk egy példát: SEP osztályba sorolhatjuk a Cessna 152, Cessna172, DA20, vagy Piper PA28 típusokat, mivel mindegyik egymotoros, 2000 kg alatti és merevszárnyú. Első megközelítésre ugyanezekkel a tulajdonságokkal rendelkezik, mondjuk egy Falke típusú motoros vitorlázó is, mégis más osztályba sorolódik, mivel a Falke adott esetben képes motor nélküli vitorlázó repülésre is, míg a fent említett típusok erre nem alkalmasak:

  1. A PPL képzés során tehát el kell döntened, hogy milyen osztályra akarsz jogosítást szerezni:Motoros vitorlázó (MOVIT) típusokra (TMG PPL A – Touring Motor Glider A kategória), vagy
  2. Egymotoros géptípusokra (SEP PPL A – Single Engine Piston A kategória)

Hogy valójában melyiket érdemes választanod, az elsősorban gép-szimpátia, vagy az anyagi lehetőségeid függvénye (jómagam például egyből SEP-re mentem, mert nem vonzott a motoros vitorlázó gépek teljesítménye… de ez teljesen egyéntől függ). Egy motoros vitorlázót kicsit „technikásabb” vezetni, lassabb, ezáltal hosszabb távokat nem, vagy csak időigényesen lehet vele lerepülni, valamint maximum 2 személyes. Ugyanakkor megfelelő időjárási viszonyok mellett akár le is állíthatod a motort a levegőben és vitorlázhatsz vele, ami nem csak üzemanyag és motoridő tekintetében nagyon gazdaságos (az álló motorral történő repülés ugyanis nem kerül pénzedbe), de egészen más élményt is nyújt, mint a motoros repülés. A motoros gépek között sok típus repül, itthon a legelterjedtebb a Cessna 152 (kétszemélyes), vagy Cessna 172 (négyszemélyes), de találkozhatsz sok más típussal is. Fenti típusnak az előnye a megbízhatóságán kívül, hogy nagyon jó repülési tulajdonságai vannak, felső szárnyfelfüggesztése következtében termikes időben is kezes, stabilan irányítható, kezdő pilóták számára könnyen kezelhető és relatív alacsony az egy órára számolt üzemköltsége. Bármelyik kategória, vagy géptípus legyen a szimpatikus, a szakszolgálati engedély megszerzését követően, 10-15 órás átképzéssel bármilyen másik típusra szóló engedély megszerezhető.

MILYEN FELTÉTELEKNEK KELL MEGFELELJEK?
Mindenek előtt egy orvosi vizsgálaton kell átessél. Mivel itt privát pilóta kategóriáról beszélünk, nem kell félned, nem olyan elvek alapján szűrnek, mint pl a katonai, vagy kereskedelmi repülés esetében. Ha az egészségi állapotod alapján alkalmas lennél egy gépjármű jogosítvány megszerzésére, nagy valószínűséggel itt is meg fogsz felelni. Ha az orvosi vizsgálaton túljutottál, akár már kezdheted is a képzést, sőt akár másnap repülőbe is ülhetsz… bizonyos feltételekkel, amiről a továbbiakban olvashatsz.
MIKOR ÉS HOL INDUL A KÖVETKEZŐ TANFOLYAM, HOGY JELENTKEZHETEK RÁ?
A képzés helyszíne a Budakeszi repülőtér (LHFH) központi „A” épületében kialakított modern és jól felszerelt oktatóbázisunk. Tanfolyamainkat a jelentkezők számának függvényében folyamatosan indítjuk. Ha bővebb információra van szükséged, írj egy e-mailt ide kattintva, vagy telefonálj. Elérhetőségeinket megtalálod itt. Ha már eldöntötted, hogy jelentkezel, azt a JELENTKEZEM gombra kattintva teheted meg. Adatlapod beérkezését követően rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot, illetve tájékoztatunk a legközelebb induló elméleti képzés időpontjáról. De ne feledd: repülni már azt megelőzően is elkezdhetsz!
MIBŐL ÁLL A KÉPZÉS?
A képzés egy elméleti tanfolyamból és a gyakorlati oktatásból tevődik össze. Az elmélet oktatás során átfogó ismereteket szerzel olyan témakörökből, mint a mechanika, aerodinamika, szerkezettan, motor-és műszertan, rádiózási ismeretek, repüléstervezés, navigáció, elsősegélynyújtás… hogy csak a legfontosabbakat említsük. A tanulást magyar nyelvű tankönyv, segédanyagok és felkészült oktatók segítik. Lehet, elsőre ijesztőnek tűnik a megtanulandó anyag mennyisége, de nincs okod ijedtségre. Az anyag, amellett, hogy érdekes, kis szorgalommal elsajátítható, és a képzés során, a vizsga megkönnyítése érdekében házi vizsgákat is csinálsz majd. Ezáltal pontos visszajelzést kapsz pillanatnyi tudásodról és az esetleges hiányterületekről. Az elméletet a gyakorlat követi. A pilótavizsgát megelőzően minimum 45 órát fogsz repülni, először oktató pilóta segítségével, majd egyedül. Ezen idő alatt megtanulod a pontos fel-és leszállást, a repülőtér körüli iskolakőrözést, majd később a hosszabb útvonalak lerepülését látás alapján történő (VFR) tájékozódással. Mire elérkezik a gyakorlati vizsga ideje, magabiztosan fogod tudni vezetni a repülőgépet és ismerni fogod Magyarország legszebb részeit a levegőből.
MENNYI IDŐ ALATT SZEREZHETEM MEG A PILÓTAENGEDÉLYEMET?
Ez nagyrész rajtad is múlik. Mint korábban említettem, az orvosi vizsgálatot követően azonnal elkezdheted a gyakorlati oktatást az oktató pilóta felügyelete alatt. A szabály az, hogy az egyedül repülés megkezdése előtt kell sikeres elméleti vizsgát tenni. Ha tehát azt vesszük, hogy az elméleti tanfolyam hossza 3 hónap és ezen idő alatt lerepülöd a 20-25 órányi oktatóval történő idődet, akkor már csak 20-25 óra egyedül repülés maradt. Első időben alkalmanként maximum egy órát repülsz majd, mert sok mindenre kell figyelned, ami kifáraszt. Mire eljutsz az egyedül repülésig, majd az útvonalrepülésig, a rutin növekedésével egyre kevésbé lesz fárasztó a repülés, így hosszabb utakat is megtehetsz. Az utolsó 10-15 órát tehát akár 2-3 hét alatt is letudhatod. Tény, hogy bizonyos mértékig az időjárás is közbeszólhat, mert szeles, esős, viharos időben nem tudsz majd repülni, de ha mindent összeadunk, optimális esetben 4 hónap alatt vizsgázott pilóta lehetsz. Ez az idő persze kitolódhat a Te szabadidőt és energia ráfordításod függvényében akár egy évre is. Ami biztos, hogy az elméleti vizsga sikeres letétele után 2 éven belül meg kell szerezned a szakszolgálati engedélyedet, ellenkező esetben mehetsz újra elméleti vizsgázni. Na de 2 év…? Ennyi idő alatt már jet-en fogsz repülni!
MENNYIBE KERÜL A SZAKSZOLGÁLATI ENGEDÉLY MEGSZERZÉSE?
Az elméleti képzés díja bármilyen géposztály (TMG vagy SEP) tekintetében ugyanaz. A végösszeg elsősorban annak a függvénye, hogy milyen osztályon tanulsz meg repülni? Egy MOVIT PPL szakszó az elején kevesebbe kerül, mint egy SEP, ugyanakkor, ha tovább akarsz majd lépni, az átképzésnek is ára van. Részletes ártáblázatunkat megtalálod itt. Első ránézésre talán ijesztően magasnak tűnik az összeg, amennyibe egy pilótaengedély megszerzése kerül. Nos, valóban nem kevés pénzről beszélünk, de előteremtése mégsem annyira reménytelen, mint első ránézésre tűnik. Szokták mondani, ha sokallod az árát, még nem kötelezted el magad teljesen arra, hogy pilóta legyél. Mert ha az elhatározásod szikla szilárd, nem az lesz a kérdés, hogy előteremted-e a szükséges összeget, hanem, hogy mennyi idő alatt. És persze vannak könnyítések is a dologban. Először is, nem kell a teljes összeget mindjárt az elején befizetni. A legtöbben elkezdik az oktatóval történő repülést és 100-200 ezer forintonként fizetik a gyakorlati képzés óradíját. Ahogy repülik az órákat, vagy összejön a következő részletre elegendő megtakarítás, kifizetik. Így jó esetben 6-8-10 hónap alatt kell előteremteni a teljes összeget, de van,  aki a kötelezően előírt repülési óraszámot 14-18 hónap alatt teljesíti.
HOVA REPÜLHETEK A FRISS SZAKSZOLGÁLATIMMAL ÉS KIKET VIHETEK?
Amennyiben a VFR (Visual Flight Rules – látás alapú navigáció) repülés feltételei adottak, Magyarország határán belül és a tiltott légterek kivételével bárhova repülhetsz. Utasként magaddal viheted a barátaidat, ismerőseidet, ellenségeidet (bár ez esetben érdemes katapultüléssel szerelt típust választanod), tulajdonképpen bárkit. A lényeg, hogy a repülés nem minősülhet üzleti tevékenységnek, tehát pénzt nem kérhetsz az utasodtól a repülésért.
MIT KELL TENNEM, HA AZ ORSZÁG HATÁRAIN TÚLRA IS SZERETNÉK REPÜLNI?
Ha el akarod hagyni az ország légterét, ahhoz már nem elég egy sima PPL szakszó. Nemzetközi repüléshez az alábbiakra lesz szükséged:

  1. mindenekelőtt angol nyelvű rádióvizsgára. Ez érthető is, hiszen a repülés hivatalos nyelve az angol, és bár itthon megengedett a magyar nyelvű rádiózás a légi irányítókkal, a határon túl már kötelező az angol nyelvű bejelentkezés és kommunikáció. Ha megvan az angol fónia vizsgád, elméletben már elhagyhatod a magyar légteret, természetesen továbbra is a VFR repülés szabályai szerint repülve.
  2. Elméletileg nem kötelező, de a gyakorlatban szükséged lehet egy műszeres repülési jogosításra (IFR – Instrument Flight Rules) is. Ennek több oka is van. Elsősorban a távolság. Ha nagyobb távolságot tervezel be, könnyen és váratlanul kerülhetsz olyan időjárási körülmények közé, ahol VFR repülés már nem lehetséges. Ez esetben vagy visszafordulsz, vagy megszakítod az utadat és leszállsz az első kitérő repülőtérre… vagy repülsz tovább a megfelelő műszerezettségű géppel az IFR jogosításod birtokában.
  3. Ugyancsak jól jöhet egy éjszakai repülésre (NVFR – Night Visual Flight Rules) jogosító engedély is, ami jó időjárási viszonyok közepette lehetővé teszi számodra, hogy napnyugta után is folytathasd a megkezdett utat. Nemzetközi útvonal esetén nem kicsit bosszantó, ha útközben ki kell kerülni egy előre nem tervezett viharzónát, ami miatt épp a célállomás előtt egy parasztköpéssel kell kitérő repülőtérre leszállnod, mert nem éred el a célodat napnyugta előtt.

Mindezen kiegészítő jogosításokat természetesen bármikor megszerezheted, ha szükséged van rájuk.

MIVEL ÉS HOGYAN REPÜLHETEK, HA MEGVAN AZ ENGEDÉLYEM DE NINCS REPÜLŐGÉPEM?
Saját repülőgépet tartani nagyon költséges úri huncutság és csak annak éri meg, aki rendszeresen és sokat repül. Ellenkező esetben, minden másra ott a Master Card… de legalább is a bérelhető repülőgépek. Klubtagjaink, a sikeres pilótavizsgát követően jogosulttá válnak, hogy a klub üzemeltetésében lévő gépekkel, kedvezményes bérleti díj ellenében repülhessenek.
BÁRMI EGYÉB AMIRŐL TUDNOM KELLENE?
A repülés nem ott kezdődik és nem is ott ér véget, hogy beleülsz a gépbe, repülsz, majd hazamész. A pilóták általában egy összetartó közösséget alkotnak, barátságok szövődnek, számíthatnak egymásra, segítik egymást. Mi magunk is arra törekszünk, hogy a klubtagként része legyél egy közösségnek, ahova elhozhatod a családodat, barátaidat, párodat, ahol a repült órákon kívül is szívesen töltöd el az idődet. Közös programokat szervezünk, repülőnapokon, légi rallykon veszünk részt, közösen ápoljuk és tartjuk rendben közvetlen környezetünket, adott esetben elmegyünk egy jó ebédre, vagy vacsorára. Ha úgy érzed, hogy a repülésen kívül mindehhez kedved van, ha szeretnéd magad jól érezni egy baráti társaságban, köztünk a helyed. Gyere és dolgozz velünk közösen mindezek megvalósításában!