Legyél te is pilóta!
Mindenekelőtt köszöntünk a pilóták világában, ahol, legyél bár tinédzser, vagy őszülő halántékú, hölgy, vagy úr, mindenki tegeződik… így ne vedd zokon, ha mi is ebben a stílusban folytatjuk. Ha itt vagy és ezt az oldalt nézed, minden bizonnyal kacérkodsz a gondolattal, hogy többet megtudj arról, hogyan is lehetnél te is pilóta? Ugyanakkor egy csomó kérdés merült fel benned, amelyek válaszok hiányában egyelőre eltántorítanak attól, hogy a tettek mezejére lépj. Még él benned az a hiedelem, hogy pilótának lenni, saját gépet vezetni, elvinni a barátaidat, szeretteidet egy varázslatos repülésre, csak a kiválasztottak kiváltsága. Pedig nem! Mára a kisgépes repülés széles rétegek számára elérhető sporttá, vagy hobbivá vált, így pár hónap leforgása alatt akár te megad is ott ülhetsz a bal oldali parancsnoki ülésben és meghódíthatod a kék eget. Ezen az oldalon összefoglaltuk neked mindazt, amit tudnod, és tenned kell a célod elérése érdekében. Igyekeztünk minden fontos információt összeszedni, de ha valami kimaradt keress minket bátran és minden kérdésedre kimerítő választ kapsz, valamint segítünk a kezdeti lépések megtételében. Részedről már csak az elhatározás szükséges!
Képzéseink
Az alábbi képesítéseket szerezheted meg nálunk
PPL
A legtöbb ember számára ez a kategória elég. Birtokában egy – vagy később akár kétmotoros gépen is – szabadon repülhetsz az ország határain belül és a gép férőhelyeinek függvényében barátaidat, ismerőseidet is magaddal viheted.
Angol nyelvű rádió vizsga
A légi navigáció nyelve az angol. Amíg csak az országhatáron belül repülsz, magyarul is kommunikálhatsz a földi irányítással. De a repülés lecsökkenti a távolságot és közel hozza a messzi távolt. Előbb utóbb kicsi lesz az ország és látni szeretnéd a távolabbi szép helyeket. is. Ehhez viszont ismerned kell a nemzetközi rádiózás nyelvét és szabályait, amit határainkon túl már kötelezően használnod kell.
Képzés menete
Elméleti képzés
Tanfolyamainkat a kellő számú jelentkező (minimum 8 fő) esetén folyamatosan indítjuk. Az oktatás a Farkashegyi repülőtér parancsnoki épületében kialakított, modernül felszerelt oktatótermünkben zajlik. Ha az időd és az időjárás engedi, az elméleti órák előtt/után akár a gyakorlatban is kipróbálhatod a tanultakat.
Gyakorlati képzés
Az oktatóval történő repüléseket jelentkezésed után akár azonnal elkezdheted. Az elméleti képzésed ezzel párhuzamosan folyhat. Az egyedül repülést viszont csak sikeres elméleti vizsga letétele után kezdheted meg. Ha szorgalmas vagy, akár 4-5 hónap alatt meglehet a szakszolgálati engedélyed.
MILYEN PILÓTAJOGOSÍTÁST SZEREZHETSZ?
MILYEN TÍPUSÚ GÉPEKEN REPÜLHETEK?
- A PPL képzés során tehát el kell döntened, hogy milyen osztályra akarsz jogosítást szerezni:Motoros vitorlázó (MOVIT) típusokra (TMG PPL A – Touring Motor Glider A kategória), vagy
- Egymotoros géptípusokra (SEP PPL A – Single Engine Piston A kategória)
Hogy valójában melyiket érdemes választanod, az elsősorban gép-szimpátia, vagy az anyagi lehetőségeid függvénye (jómagam például egyből SEP-re mentem, mert nem vonzott a motoros vitorlázó gépek teljesítménye… de ez teljesen egyéntől függ). Egy motoros vitorlázót kicsit „technikásabb” vezetni, lassabb, ezáltal hosszabb távokat nem, vagy csak időigényesen lehet vele lerepülni, valamint maximum 2 személyes. Ugyanakkor megfelelő időjárási viszonyok mellett akár le is állíthatod a motort a levegőben és vitorlázhatsz vele, ami nem csak üzemanyag és motoridő tekintetében nagyon gazdaságos (az álló motorral történő repülés ugyanis nem kerül pénzedbe), de egészen más élményt is nyújt, mint a motoros repülés. A motoros gépek között sok típus repül, itthon a legelterjedtebb a Cessna 152 (kétszemélyes), vagy Cessna 172 (négyszemélyes), de találkozhatsz sok más típussal is. Fenti típusnak az előnye a megbízhatóságán kívül, hogy nagyon jó repülési tulajdonságai vannak, felső szárnyfelfüggesztése következtében termikes időben is kezes, stabilan irányítható, kezdő pilóták számára könnyen kezelhető és relatív alacsony az egy órára számolt üzemköltsége. Bármelyik kategória, vagy géptípus legyen a szimpatikus, a szakszolgálati engedély megszerzését követően, 10-15 órás átképzéssel bármilyen másik típusra szóló engedély megszerezhető.
MILYEN FELTÉTELEKNEK KELL MEGFELELJEK?
MIKOR ÉS HOL INDUL A KÖVETKEZŐ TANFOLYAM, HOGY JELENTKEZHETEK RÁ?
MIBŐL ÁLL A KÉPZÉS?
MENNYI IDŐ ALATT SZEREZHETEM MEG A PILÓTAENGEDÉLYEMET?
MENNYIBE KERÜL A SZAKSZOLGÁLATI ENGEDÉLY MEGSZERZÉSE?
HOVA REPÜLHETEK A FRISS SZAKSZOLGÁLATIMMAL ÉS KIKET VIHETEK?
MIT KELL TENNEM, HA AZ ORSZÁG HATÁRAIN TÚLRA IS SZERETNÉK REPÜLNI?
- mindenekelőtt angol nyelvű rádióvizsgára. Ez érthető is, hiszen a repülés hivatalos nyelve az angol, és bár itthon megengedett a magyar nyelvű rádiózás a légi irányítókkal, a határon túl már kötelező az angol nyelvű bejelentkezés és kommunikáció. Ha megvan az angol fónia vizsgád, elméletben már elhagyhatod a magyar légteret, természetesen továbbra is a VFR repülés szabályai szerint repülve.
- Elméletileg nem kötelező, de a gyakorlatban szükséged lehet egy műszeres repülési jogosításra (IFR – Instrument Flight Rules) is. Ennek több oka is van. Elsősorban a távolság. Ha nagyobb távolságot tervezel be, könnyen és váratlanul kerülhetsz olyan időjárási körülmények közé, ahol VFR repülés már nem lehetséges. Ez esetben vagy visszafordulsz, vagy megszakítod az utadat és leszállsz az első kitérő repülőtérre… vagy repülsz tovább a megfelelő műszerezettségű géppel az IFR jogosításod birtokában.
- Ugyancsak jól jöhet egy éjszakai repülésre (NVFR – Night Visual Flight Rules) jogosító engedély is, ami jó időjárási viszonyok közepette lehetővé teszi számodra, hogy napnyugta után is folytathasd a megkezdett utat. Nemzetközi útvonal esetén nem kicsit bosszantó, ha útközben ki kell kerülni egy előre nem tervezett viharzónát, ami miatt épp a célállomás előtt egy parasztköpéssel kell kitérő repülőtérre leszállnod, mert nem éred el a célodat napnyugta előtt.
Mindezen kiegészítő jogosításokat természetesen bármikor megszerezheted, ha szükséged van rájuk.